0

Hva er viktig i en digital strategi?

Strategi handler i hovedsak om hvordan man skal klare å nå et mål, en digital strategi fokuserer på de digitale tiltakene du tar i bruk for å nå målene. For å kunne lage en god strategi må du ha en klar forståelse om hva du ønsker å oppnå, hvor langt du har kommet og hvordan du skal tette gapet. Målet med en digital strategi handler i hovedsak om å gjennomføre de beste tiltakene.

En digital strategi skal i hovedsak besvare to spørsmål:

1. Hva ønsker vi å oppnå?
2. Hvordan kommer vi oss dit?

Dette betyr altså hvilke mål vi setter oss for bedriften og hvilke tiltak vi implementerer for å nå dem. Men, en god digital strategi handler om å kartlegge flere punkt. Det første bedriften burde tenke på er:

1. Situasjon Hvor er vi i dag? Uten å ha en klar formening om hvordan bedriften gjør det i dag, vil det bli vanskelig å klare å nå fremgangen. Her kan det være lurt å benytte seg av analyseverktøy, for eksempel ved å koble opp siden med Google Analytics for å måle hvordan bedriften gjør det akkurat nå.

Dette bør man se på:
– Nettsidetrafikk – hvor mange er det som besøker nettsiden?
– Leads – hvor mange leads generer vi?
– Salg – Hvor mange salg kommer fra nett?
– Sosiale medier – Hvor stor trafikk har vi fra våre sosiale medier
– Bemanning – Klarer vi å dekke behovene i dag?

2. Mål – hvor ønsker vi å komme? Det er viktig å sette seg konkrete mål, uten mål vil det være vanskelig å komme dit en ønsker. Målene skal være oppnåelige og gjennomførbare, blir målene for avansert vil en ikke kunne utføre målene en setter seg. Et eksempel på hvor bedriften ønsker å komme kan være at en ønsker å doble nettsidetrafikken innen et år. Basert på målsetningene man velger, kan man spesifisere tiltak i de ulike kanalene.

3. Strategi – Hvordan kommer vi oss dit? Når en har satt seg klare mål, må en sette seg ned å legge en plan for hvordan man kommer seg dit. Dette handler om å sette i gang ulike tiltak for bedriften. Dette kan være:

Søkemarkedsføring på Google
– Søkemotoroptimalisering (SEO): For å bli mer synlig på nett og rangere høyt
– Pay-Per-Click (PPC): Annonser i søkemotorer, som Google-annonsering og Bing-annonsering

Markedsføring i sosiale medier
– Facebook
– Instagram
– Youtube
– LinkedIn
-Eventuelle andre kanaler

Dialogmarkedsføring
– Epost-markedsføring
– SMS-markedsføring
– Facebook messenger
– Eventuelt WhatsApp og andre direktemeldingskanaler

4. Utførelse – Hva er planen for å nå målene? Får å nå de målene som er satt, må en lage en detaljert plan med forskjellige markedsaktiviteter fordelt utover den tidsperioden vi ønsker å nå målene. Her er det også viktig å nå ut med riktig budskap. Da må man enten ha en tydelig definert målgruppe man når ut til eller at en bruker personans. Her vil det være viktig å planlegge og sette gode markedsføringskampanjer som får ut budskapet om produktet eller tjenesten til dine potensielle kunder.

5. Kontroll – Nådde vi målene som ble satt? Alt vi gjør innen digital markedsføring er målbart, dermed kan en hele tiden få indikasjoner på om vi er på riktig vei. Som nevnt tidligere kan det være lurt å koble seg opp mot Google Analytics, dette er et verktøy man hele tiden kan kontrollere. I Google Analytics kan man også sette opp egne mål og konverteringssporing. Så ved å måle tiltakene kan man se om man har oppnådd målene sine.

Kilder:
https://blogg.synlighet.no/digital-strategi/
https://www.ninafuru.no/2016/06/03/eksempel-pa-digital-strategi/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *