0

Felleskjøpet om ny teknologiutvikling, og økt bruk av sosiale medier for virksomheten

I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg hvordan bedriften Felleskjøpet tar for seg ny teknologiutvikling, samt økt bruk av den sosiale webben som driver for forandring.

Bedriften Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av 44 000 bønder, samvirket som eierform er viktig for norsk landbruk og gir bonden både trygghet og sikrer gode leveranser av både råvarer, produkter og tjenester. Felleskjøpet er den viktigste leverandøren av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Virksomheten omfatter også eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet er også markedsregulator for kornsektoren i Norge. 

Utviklingen av Felleskjøpet som virksomhet har vært og er betydelig. Den teknologiske utviklingen har skutt fart, og selv om mange bønder fortsetter å drifte gårdene sine på tradisjonelt vis, er det flere som ser mulighetene innen ny teknologi og digitalisering. Vi kan blant annet se digitalisering i form av traktorer, treskere og redskaper med mer og mer automatikk og datastyring, samt automatiserte fjøs med roboter som tar for seg jobben av melking, foring og renhold. Utfordringen er spennende og felleskjøpet sier selv av de skal være helt i front. Uten denne innstillingen ville nok felleskjøpet ha gått konkurs for lenge siden. 

Så hvordan kan bruken av den sosiale webben øke som en driver til forandring? Sosiale medier er ikke bare en kanal, men et sekkebegrep for kanaler med noen fellestrekk, det kan både likes, deles, kommenteres eller remikses. Utover dette kan sosiale brukes til forskjellige ting. Mange markedsførere ønsker å være aktive overalt, men trengs dette? Det som fungere på twitter, fungerer kanskje ikke like godt på facebook eller instagram. Derfor kan ulike kanaler brukes på forskjellige måter.

Groundswell teorien diskuterer sosiale mediers evne til å støtte forretningsfunksjoner. Hovedbudskapet til Groundswell er at bølgen av brukere og innhold generert til sosiale medier er en ustoppelig makt. Derfor er det bedre å følge trendene isteden for å kjempe mot- eller ignorere den. En kan tolke dette som at man må kommunisere annerledes med kunder og forbrukere enn tidligere. Groundwell presenterer frem formål med sosiale medier, og har knyttet dette til forretningsfunksjoner. 

Å lytte: Følg med på hva som skjer i SoMe (forkortelse for Sosiale Medier), spesielt det som relaterer seg til dine produkter og dine varemerker. Dette støtter forretningsfunksjonens forskning eller undersøkelser, og her kan man hente inn markedsdata som er naturlig generert, i motsetning til å være generert ved hjelp av spørreskjema. Overvåkningen skjer altså i sanntid, og en slipper dermed å vente på innsamling av resultater. 

Å snakkeSnakke med kundene, på denne måten vil man både skape, men samtidig opprettholde kundeforholdene. Her er det et poeng at det burde være en interessant samtale, enn en ren salgsmonolog. Dette skal støtte funksjonens markedsføring

Å engasjere: Skape engasjement mellom kundene for bedriftens produkter og merkevarer. Dette skal støtte under og oppfordre til salg. 

Å støtte: Dette dreier seg om å få kundene til å støtte hverandre. Her kan det også være lurt å bruke SoMe direkte til å støtte kundene. Svarene vil ofte bli stående, for å igjen hjelpe andre kunder.

Å omfavne: Her skal kundene hjelpe bedriften og hverandre med å komme opp med nye ideer til produkter, samt produktforbedringer. Dette støtter funksjonens produktutvikling samt utvikling.

Sosiale medier gir forbrukerne mulighet til å påvirke produktene i mye større grad i dag enn før, samt å skape engasjement i kanalene. Og det er viktig som virksomhet i dag og ha kanaler på sosiale medier. 

Felleskjøpet kan vi både se på instagram, facebook, twitter samt i tre ulike applikasjoner. Stort sett på alle kanaler snakker de direkte til bonden, da dette er deres målgruppe. Felleskjøpet selger også andre ting, og ved å bruke sosiale medier på en annen måte kan de nå ut til andre også, ikke bare de i deres målgruppe. Jeg syns de kan markedsføre de produktene de faktisk selger i nettbutikken bedre, samt legge ut bilde og skrive om produktene med pris. De er jo på mange kanaler, samtidig som de har tre forskjellige apper med forskjellige bruksområder. Felleskjøpet må skape mere engasjement for det de selger, på kanalene sine og kan dermed få flere kunder. 

Kilder:
https://www.felleskjopet.no/om-felleskjopet/historien-om-felleskjopet/
https://jornskjarpe.wordpress.com/2015/03/06/derfor-rir-de-pa-some-bolgen/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *