0

Nettbutikken Cap Of Norway

For en måneds tid siden fikk vi i en eksamensoppgave der vi skulle lage en nettbutikk. I dette prosjektet har jeg, sammen med to andre jenter planlagt, oppdrettet og gjennomført en velfungerende nettbutikk. Dette har vært en utrolig spennende og lærerik prosess!

Når jeg fikk denne eksamensoppgaven tenkte jeg at dette kom til å bli vanskelig. Nettbutikken skulle lages gjennom Shopify som jeg aldri har testet eller hørt om før. Dette viste seg å være helt motsatt, det ble kjempe morsomt å jobbe i Shopify når jeg skjønte hvordan det brukes. Det viste seg å være mye enklere enn det jeg trodde, da jeg fant youtube videoer på hvordan man kan sette inn forskjellige funksjoner og hvordan man kan endre designet. I tillegg bruke tid på å teste alt man kan bruke.

Planlegging

Vi begynte å planlegge med en gang vi fikk eksamensoppgaven, og ble enige om å selge luer og capser for kvinner i målgruppen 16-25 år. Vi ville satse god kvalitet på produktene, for en rimelig pris. Dette fordi de i målgruppen vår mest sannsynlig ikke har så mye penger, men vi ønsker samtidig at de skal kunne kjøpe produkter som er i god kvalitet og ser bra ut. Navnet vårt havnet på capofnorway, da vi ville selge våre egne produkter som er laget i Norge, og for at folk skal føle kjærlighet til landet sitt og med det få lyst til å støtte oss. Med tanke på det klimaet vi har i Norge, er luer og capser godt å ha. 

Vår visjon ble at du kan være moteriktig selv om du har på hodeplagg.

Sosiale medier

Vi satte opp en facebook side og en instagram konto, og vi ville med sosiale medier markedsføre nettsiden vår. Vi inviterte venner og familie til å like facebook siden vår, samt følge venner og familie på instagram, så de kunne følge oss tilbake. Etter at vi hadde fått tatt bilder og begynte å poste innlegg på både facebook og instagram fikk vi fort mye mere oppmerksomhet, da de skjønte hva det var for noe spesielt. Når vi først postet at nettbutikken var oppe, fikk vi mye flere seere i nettbutikken. I Shopify får man opp en oversikt over hvor seerne våre kommer fra, og i dag har vi tilsammen 56 personer som har besøkt nettbutikken vår via facebook siden vår og 27 fra instagram kontoen vår. Med dette lærte vi at sosiale medier hjelper oss til å markedsføre nettbutikken vår, og at det er utrolig lurt for oss å bruke facebook og instagram mye. 

Gjennomføring av nettbutikk i Shopify

I nettbutikken ville vi har et enkelt og oversiktlig design, og gjennom Shopify var dette kjempe enkelt å få til. Vi designet nettbutikken akkurat sånn som vi ville ha den, men en meny, inspirasjonsbilder på forsiden, link til våre sosiale medier og en boks for å abonnere på vårt nyhetsbrev. Vi klarte også å finne ut hvordan vi lagde en meny, og der valgte vi å ha en egen side for «produkter», en «om oss» og «kontakt» side. 

Vi lagde en egen logo for nettbutikken vår, gjennom appen Canva som er kjempe enkel for å lage logoer. Her kom vi fram til en logo vi ville bruke og har to utgaver av denne. En med blå bakgrunn og hvit skrift, og en med hvit bakgrunn med blå skrift. Blåfargen vi har i logoen går gjennom i nettbutikken, dette for å skape en rød tråd. Denne blåfargen har vi også brukt i nyhetsbrevet vårt, dette for at kundene skal lett kunne kjenne seg igjen. 

Vi ville også hele nettbutikken på Norsk, nettopp fordi vi er en Norsk nettbutikk. Siden Shopify er engelsk, kunne man ikke endre nettbutikken til Norsk automatisk, men vi måtte selv inn å endre manuelt for å få det oversatt til Norsk. Dette tok da lang tid å endre, og vi fikk endret det meste utenom checkout. Dette tenkte vi går fint når de fleste kan godt engelsk.

I nettbutikken valgte vi også å sette inn en chattefunksjon via facebook siden vår. Dette for at kundene lett kan stille oss spørsmål, og få svar. Når jeg satte inn denne chattefunksjonen og testet den, fant jeg ut at siden vi alle er administratorer på facebook siden, vil vi alle få varsel hvis noen sender en melding og vi kan da lettere gi svar. Av dette gir vi en mye bedre kundeservice, enn at kunden må sende oss en en mail for et lite spørsmål, og vi må logge inn nettbutikkens mail for å sjekke om vi har fått et spørsmål. 

Vi valgte å ta bildene til nettbutikken selv, og når vi selv skulle stå som modeller fikk vi hjelp av en fotograf til å ta bildene av oss. Vi ble super fornøyde med resultatet og bruker disse i nettbutikken, på sosiale medier og i nyhetsbrevene vi sender ut. Disse bildene ville vi både bruke som markedsføring og som produktbilder. 

Nyhetsbrev i Mailchimp

Nyhetsbrevene vi sender ut har vi laget gjennom Mailchimp, et nettsted for å lage nyhetsbrev samt sende de ut til de mail adressene vi har fått inn. Her har vi laget tre nyhetsbrev som skal sendes ut ca en gang i måneden. Her passet vi på å bevare den røde tråden vi ville ha gjennom både sosiale medier, nettbutikken og nyhetsbrev, samt ha gode budskap i nyhetsbrevene. 

Jeg har lært så utrolig mye gjennom denne prosessen, og det har vært utrolig gøy å faktisk klare å lage en velfungerende nettbutikk via Shopify som jeg aldri har brukt før. Jeg er urolig fornøyd med innsatsen vi har lagt i oppgaven og fornøyd med både hvordan den fungere og ser ut. Nettsiden vår kan besøke se her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *