0

Hva er en algoritme?

Det finnes flere definisjoner på hva en algoritme er. Den enkleste definisjonen som jeg har funnet er: Det er et sett med operasjoner som – hvis de følges – gir et bestemt resultat. Det finnes også en mer presis definisjon, som Roger Antonsen sier: Nesten alt i vår hverdag er påvirket av algoritmer, selv om man kanskje ikke tenker på det som algoritmer. Det kan være alt fra maskiner som undersøker blodet ditt eller nettsider som kommer med film og -bokanbefalinger, til at man selv bruker algoritmer for å lage musikk eller annen kunst. 

Som Yngvild Neset, konsulent i Insight & Data hos konsulentselskapet Capgemini sier: Algoritmer påvirker vår hverdag, dette fordi maskinen velger hva du ser i sosiale medier og hvilke annonser som kommer opp i dine nyhetsstrømmer og søkeresultater.En algoritme er på en måte en slags instruksjon eller en oppgaveliste til datamaskinen som forteller datasystemet hvilke sekvenser som skal utføres, i hvilken rekkefølge den skal gjøre det i, for å oppnå et visst resultat. En algoritme trenger ikke være databasert, det kan også sammenlignes med en kakeoppskrift du følger eller veien du går til skolen hver dag. Altså i hvilken rekkefølge du følger oppskriften, eller hvor du starter veien til skolen. Når du er ferdig med kaken eller når du er fremme på skolen har du da oppnådd et resultat. 

I datasammenheng snakkes det om forskjellige operasjoner som omgjør en input til en annen output. La oss ta for oss noen eksempler. Facebook´s algoritmer bestemmer hva som skal vises i nyhetsstrømmen til hver enkelt av oss og i hvilen rekkefølge. Og i Google bestemmer algoritmene hvilke nettsider som kommer opp når du søker på noe. Det er algoritmene til Netflix som bestemmer hvilke serier og filmer som blir foreslått til deg ut i fra hvilke du kan tenkes å like fra hva du har sett på før. Dette gjelder også i nettbutikker. De kommer med forslag til produkter som du kan tenkes å være interessert i. Algoritmene prøver å plassere deg i en gruppe med personer som ligner på deg, eller noen som allerede har kjøpt noe av de samme tingene som du har. Deretter ser de på hva disse andre kundene har kjøpt, og forslår dermed de samme produktene til deg. 

Det finnes både fordeler og ulemper med algoritmer. Fordelen med skreddersydd informasjon, gjør det letter for oss å finne relevante opplysninger og nettsider. For de som tilbyr varer og tjenester, gjør algoritmene det lettere å kommunisere med de som kan tenke ser å like produktene deres. Ulempene som mange er bekymret for er at vi får informasjon som bekrefter de holdningene og oppfatningen vi allerede har. Det vil bli vanskeligere for oss å finne fram til alternative synspunkter og nye opplysninger når det blir mer og mer av disse algoritmene. 

https://www.itpraten.no/teknologi/slik-pavirker-algoritmer-hverdagen-din/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *